Normkritik

Igår hade vi en föreläsning om normkritik, detta ska vara startskottet till ett år där vi arbetar och förhåller oss normkritiska på skolan, detta ska givetvis i längden göra att normkritiken blir en naturlig del av vår verksamhet. Fantastiskt bra och intressant föreläsning och satsning. 
 
Normkritik handlar om att kritisk granska de strukturer och normer som styr samhället och verksamheten, alltså de oskrivna regler som bestämmer vad som ses som "normalt" och vad som anses vara "avvikande". Normer handlar om makt där det "normala" har en maktposition. Syftet med ett normkritiska förhållningssätt är att kunna  ändra strukturer och normer för att verksamheten ska funka för alla istället för att titta på individen eller individerna som är avvikande.  Man brukar utgå från de sju diskrimineringsgrunderna, kön, könsöverskridande identitet, eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning samt ålder. 
Föreläsaren gav oss i uppgift att fundera på vad man har för fördelar i samhället om man är CIS kvinna (En person vars juridiska kön, biologiska kön, könsidentitet och könsuttryck är linjärt, hänger ihop och alltid har hängt ihop enligt normen) utan någon funktionsnedsättning. Hur tänker du? Vilka fördelar har hon? 
 
kan säga att jag känner mig berikad och glad att rektorerna på min skola väljer att lägga tid på detta. Kände att jag gick där ifrån med mer kunskap och insikt samt peppad att arbeta normkritiskt och pricka hål på mina normer och förhållningssätt för att göra miljön ännu bättre för mina elever. Samtidigt blir man ju ledsen och provocerad, vem fan har rätten att upprätthålla normer och bestämma vad som är "normalt" och vad som är "avvikande" . 
Lets be normkritiska! 
 

Kommentera här: